Vielleicht stimmt es ja, und die Seele gleicht einer dicken, saftigen, unter schwarzen Schwingen davonschwebenden Apfelsine. Einem Eselchen vielleicht das kleine Glück und der nahezu prefekte Augenblick einem schlichten rosafarbenen Fleck. Mehr ist womöglich nicht zu haben. Nicht im wahren Leben und nicht in den Bildwelten Silvia Ruggeris, die den Betrachter erst einmal vor allem staunen machen. Denn eine solche, wie aus der Zeit gefallenen Malerei, wie sie in der Frankfurter Galerie Braubachfive zu entdecken ist, hat man vermutlich länger nicht gesehen.
Wieso aber, mag man sich vor den farbglühenden Bilder der 1966 in Düsseldorf geborenen und in Frankfurt aufgewachsenen Künstlerin schon einmal fragen, wieso hat man von dieser Malerin noch nie gehört? Dabei hat Ruggeri nicht nur in Chicago, sondern auch bei Sighard Gille in Leipzig und mithin an der um die Jahrtausendwende als Wiege einer neuen figurativen Malerei berühmt gewordenen Hochschule für Grafik und Buchkunst studiert. Doch während man manchen ihrer einstigen Kommilitonen die noch feuchten Leinwände von der Staffelei wegkauft, hat sie in den vergangenen 15 Jahren kaum noch einmal ausgestellt.
Und ohnehin, so zeigt die ein wenig zu dicht gehängte »Anima Aves« überschriebenen Schau, hat Ruggeri mit dem kühlen Realismus der neuen »Leipziger Schule« nicht wirklich viel zu schaffen. Ein wenig naiv, ein wenig phantastisch geht es vielmehr in der Welt der Vögel und merkwürdig belebten Dinge zu, die der mittlerweile wieder in Frankfurt lebenden Künstlerin ihre bevorzugten Motive vorstellen. Eine bescheidene Leinwand wie etwa »Heart« aber lässt am Ende keinen Zweifel: Unterm Federkleid noch jedes dieser Seelenvögel schlägt laut ein glühende rotes Herz.
Meaning:
The root, start, or birth of something, rise, beginning or source.
The point or place where something begins, arises or is derived.
The thing from which something comes, or the place where it began.
Ancestry.
„Origin“ has multiple meanings on multiple levels. What do I associate with it at this stage in my life? Why do I feel the urge to create, why did I choose painting, a medium so free but economically unsafe.
My memories from early childhood as an artist are diffuse, but I have been surprised in the past with little drawings long forgotten, that have been kept by (distant) relatives, as for instance one uncle who kept a little horse I drew as a child, and moves it to the next calendar since more than 40 years.
I started out as a photographer at the Art Institute of Chicago and even though my erstwhile love for it has not faded, my love for painting went beyond. It has not been a love at first sight, too messy, unpredictably and not easy to control in comparison to my time spent behind the camera and in the darkroom, but slowly I became aware of a connection on a much deeper level.
Animals began to surface, different ones, but birds over and over again.
I’m not the type of painter who starts out with a clear picture in mind and follows along the line until reaching the image desired. My imagery is of the surfacing kind, while I let go and it may change beyond recognition along the
way. An iconography of my subconscious that surprises even me at times. Often I understand the meaning of it long after its termination, it having become a mirror, and the Bird soul its messenger.
There have been times where I have not been working, due to outer circumstances or where I have felt hollowed out by the constant urge for justification and my insecurities. An ailment, I’m sure, known to fellow artists as
well…
It has not magically disappeared, but of lately I feel calm, more stable, a deeper connection that my chosen path does not depend on the approval of the world. And as my doubts fade, I feel as if I’m connecting with my origin
again, becoming one with something that goes way beyond the surface of my mind.
And I feel blessed to be able to create.
And feel at peace with myself.